Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om at din nettside skal rangeres så høyt som mulig i det organiske søket på Google eller andre søkemotorer. SEO er en samlebetegnelse på en rekke faktorer som sammen bidrar til at nettstedet ditt oppnår bedre synlighet og høyere rangering i søkemotorene. Det er en kompleks prosess som krever målrettet arbeid, definerte mål og gode rutiner som kan deles inn i tre kategorier: Teknisk-, On Page- og Off Page SEO.
Over 80 % av alle kjøp starter med at kjøperen innhenter informasjon på en nettside. Da er det viktig at nettopp din bedrift kommer frem når noen søker etter produkter eller tjenester som du tilbyr.
De aller fleste vurderer kun de øverste søkeresultatene på Google – det er derfor helt avgjørende at du er høyt oppe. SEO er i dag en av de viktigste markedsføringskanalene, og stadig flere bedrifter styrker sin satsing innenfor nettopp dette området. Konkurransen om å være synlig har aldri vært større. Det er derfor viktig å utarbeide en SEO-strategi for å holde følge med og få en konkurransefordel til dine konkurrenter.
Google utvikler stadig algoritmene sine med oppdateringer og endringer, som gjør at det er viktig å holde seg oppdatert. Noen grunnleggende faktorer vil alltid være viktig, som god teknisk struktur på nettsiden og riktig innhold. Både søkemotorer og besøkende trenger godt innhold for å bli overbevist om at nettopp denne siden er relevant for dem.
SEO er tidkrevende arbeid som krever jevn innsats over lengre perioder for å oppnå gode resultater. Ofte oppstår ikke resultater før 3 til 6 måneder etter oppstart, selv med et godt og systematisk arbeid. Til tross for en tidkrevende og kompleks prosess, er belønningen høy i form av gratis trafikk til din nettside.