Fagblogg

SEO - En viktig kilde til gratis trafikk

Flere bedrifter fokuserer på SEO i sin digitale markedsføringsstrategi. SEO handler om å overbevise søkemotorene at dine nettsider er relevant for brukeren.

16.8.2024
| Av
Kristoffer Aalhus
Ikoner for ulike søkemotor-tjenester.

Hva er SEO?

SEO (søkemotoroptimalisering) står for Search Engine Optimization, og er prosessen av å øke synligheten til ditt nettsted ved å forbedre punkter søkemotorer anser som kvalitetsindikatorer. Med målrettet arbeid kommer en høyere opp i resultatene til søkemotorer som Google og Bing, og dermed får man “gratis” trafikk derfra. Man kan dele SEO inn i tre underkategorier: teknisk-, on-page- og off-page SEO.

Teknisk SEO

Teknisk SEO omhandler strukturmessige egenskaper til nettstedet man ønsker å fremme. Det er vanskelig å gi en utfyllende liste over alle egenskapene her, men de fleste egenskapene hjelper søkemotoren å besvare disse fire spørsmålene:

  1. Er siden sikker?
  2. Er siden rask?
  3. Er siden mobilvennlig?
  4. Er siden brukervennlig?

Google benytter omtrentlig 200 faktorer til å bestemme en nettsides SEO score, og du kan finne en utfyllende liste her.


Hvis du ønsker å sjekke SEO-scoren til din nettside, kan vi anbefale Lighthouse som er innebygget i Chrome. Dette er et enkelt verktøy som gir deg de viktigste forbedringspunktene på under et minutt. I tillegg er tjenesten gratis, og er blant våre første stoppesteder når vi skal bedømme hva som bør endres strukturmessig på nettsider til våre kunder.

Skal man virkelig satse på søkemotoroptimalisering er verktøy som Ahrefs og Semrush å anbefale, men de er er relativt dyre å anskaffe.

On-page SEO

On-page SEO kan oppsummeres som prosessen for å gjøre nettsiden mer relevant for spesifikke søkeord. Er man for eksempel en rørlegger i Oslo, er det en god idé å bruke ordene “rørlegger”, “oslo”, og gjerne frasen “Rørlegger i Oslo” på nettsiden. Hvis man i tillegg bruker dette i et HTML-element nettleseren anser som viktig (f.eks. H1), vil søkemotorene anse dette nettstedet som mer relevant for søketermet brukeren har skrevet i Google. On-page SEO handler om å optimalisere innholdet som er på siden, slik at den er relevant å vise frem for brukerne som søker etter spesifikke termer på Google. 

Ofte gjennomfører man en søkeordsanalyse før man starter produksjonen av innholdet til siden. Med søkeordsanalysen finner man hvilke ord og uttrykk som folk faktisk søker på, og man kan legge en plan for setninger, ord og uttrykk som bør være inkludert i innholdet. Man kan tenke på det sånn at nettsiden skal representere et godt svar på spørsmålet brukeren har stilt. Derfor må man vite hva folk søker etter.

Det kan være store geografiske forskjeller på hvilke ord folk søker etter, selv om de leter etter den samme tjenesten. I Bergen vil f.eks. personer som trenger en snekker oftere bruke uttrykket “tømrer” enn personer som søker etter samme tjeneste i Oslo. Derfor er det viktig å gjennomføre en søkeordsanalyse, slik at man fanger brorparten av den relevante trafikken i området man leverer sine tjenester eller produkter til.

Off-page SEO

Med off-page SEO mener man grepene man gjør utenfor nettstedet man ønsker å fremme i søkeresultater. For de fleste vil dette handle om link building (også kalt backlinking), altså å få andre domener til å referere til nettstedet sitt. Dette bygger kredibilitet, og blir premiert av søkemotorer. Likevel er det ikke bare til å poste linken til nettstedet sitt overalt, da det er en rekke vurderingskriterier som bestemmer verdien av linken. Dette kan være:

  1. Den linkende sidens popularitet.
  2. Hvor relatert den linkede sidens emne er til siden den linker til.
  3. Hvor ny linken er.
  4. Anchor-text atributten brukt på den linkede siden.
  5. Troverdigheten til den linkene siden.
  6. Antall andre linker på den linkede siden.
  7. Autoriteten til den linkede sidens domene.

Med andre ord hjelper det ikke å spamme linken i kommentarfelt på ulike forum og sosiale medier. Disse sidene mangler ofte troverdighet og autoritet, de er ikke relaterte til emnet, og det vil gjerne være flere andre linker på samme sted.

Utover backlinks kan man selv gjennomføre markedsføring via sosiale medier. Her kan man bygge følgerskaren til kontoer som peker til nettsiden man ønsker å fremme.

Med en digital strategi for hvordan man skal optimalisere de tre SEO - kategoriene, vil man etterhvert se mer og mer gratis trafikk til nettsiden sin. Gratis trafikk er alltid ønskelig, men vær forberedt på at dette kan ta tid å utvikle, og man ser gjerne ikke tydelige resultater før det er gått måneder med arbeid.

Teknologier og digitale verktøy vi bruker og anbefaler