Fagblogg

Ny hjemmeside? 7 ting du bør tenke på.

Trenger du en ny nettside? Har du tenkt på hva den egentlig skal brukes til? Vi har samlet 7 punkter som en bør tenke på før man lager en ny nettside.

14.8.2024
| Av
Dan Endre Bigset
En person som jobber med å lage ny nettside.

Hva er målet med nettsiden?

Mange setter opp en ny hjemmeside uten å vite hva formålet til siden egentlig er. Er man usikker på hvor man vil, er det også vanskelig å oppnå de ønskede resultatene.

Mål kan for eksempel være å:

  1. Hente inn nye potensielle kunder, ved å overbevise dem om at man leverer gode tjenester og produkter.
  2. Få tak i nye ansatte, ved å vise at bedriften er et bra sted å jobbe.
  3. Pleie relasjonen til eksisterende kunder, ved å gi tilgang på informasjon og verktøy de har bruk for i sin arbeidshverdag.
  4. Få frem merkevaren og budskapet til selskapet, ved å vise hvem man er og hva man står for.

Sørg for at nettsiden har et hovedfokus, og at alle valg gjenspeiler prioriteten til målene dere har satt opp.

Hvem er målgruppen?

Man treffer bedre dersom man vet hvem man snakker til. Finn ut hvem som er målgruppen til din bedrift og sett deg i deres sko. Hva ønsker de og hvilket problem trenger de å få løst? Det er bedre å ha fokus på én målgruppe og snakke direkte til dem, enn å prøve å gripe over alle på en gang.


Hva gjør dere unike?

Se på hva konkurrentene gjør, og spill på det som skiller dere ut i fra mengden. Det er alltid enklere å oppnå gode resultater når man henvender seg til en nisje. Deretter må man sørge for at besøkende forstår hvem man er og hva man gjør. Ikke bruk høytsvevende ord som kan være vanskelig å tolke. Er det mulig at noe kan misforstås, vil det nokså sannsynlig skje.

Skap tillit og trygghet

Dersom man skal klare å lande en ny kunde som ikke kjenner til dere fra før av, kan en god nettside være nøkkelen. Man kan enkelt vise fram tidligere prosjekter, anbefalinger og sitater fra fornøyde kunder, eller vise at man samarbeider med kjente merkevarer og selskaper. Det er også lurt å bruke sosiale medier for å vise frem faglig kompetanse, selskapets verdier, eller faktiske bilder av menneskene som jobber i bedriften.

Godt design

Ikke prøv å finne opp hjulet på nytt. En nettside er et sted for å innhente informasjon, og den kan fort bli et irritasjonsmoment dersom man ikke raskt finner det man er ute etter. Sørg for at nettsiden har en god struktur som er enkel å navigere.

Gjør det så enkelt som mulig å ta kontakt. Dette kan gjøres ved å vise kontaktinformasjon flere steder, meldingsskjema, chat og “kontakt oss” knapper. Noen liker å prate på telefon, mens andre foretrekker å sende melding eller epost. Fjern alle humper og barrierer for å komme i kontakt med den besøkende, på deres egne premisser.

Man må selvfølgelig tilpasse designet av nettsiden til selskapets merkevare. Gjennomgående bruk av merkevarens farger er viktig, men sørg for at nettsiden er enkel å lese. Det er ikke alt som er fint i virkeligheten som passer på digitale flater, så sørg for at man bl.a. opprettholder et lesbart kontrastforhold mellom sidens ulike elementer. Ellers er proft grafisk innhold som kan brukes på nettsiden og sosiale medier alltid lurt å investere i, og vil løfte oppfatningen besøkende får av din bedrift.

Hva er budsjettet?

En nettside kan koste alt fra 10 000 kr til flere 100 000 kr. De fleste trenger ikke komplekse tekniske løsninger, og da er det enkle ofte det beste. Men, det er uansett viktig å skreddersy innholdet til sin egen bedrift og merkevare, samtidig som man tenker på søkemotoroptimalisering (SEO). Tjenester som WIX og Squarespace er enkle å bruke, men kommer ofte til kort dersom man ønsker helt skreddersydde løsninger.

Du bør bedømme hvor viktig nettsiden vil være for driften av ditt selskap, og deretter sette budsjettet. Er nettsiden kun ment som et digitalt visittkort, eller skal den være din digitale selger som skaffer kunder døgnet rundt?

Hvordan skaffe trafikk?

Det er mange forskjellige måter å drive trafikk til nettsider, men sjeldent går folk rundt å husker på nettadresser. Som regel finner besøkende frem til nye nettsider ved et Google-søk på tjenester eller produkter, via digitale annonser, eller i innlegg på sosiale medier. En god og rask nettside med treffsikre annonser er en effektiv og sikker måte å drive relevant trafikk til din bedrift.

Teknologier og digitale verktøy vi bruker og anbefaler