Fagblogg

Hva koster det å lage en nettside i 2024?

Vurdert en ny hjemmeside til bedriften, men lurer på hva det vil koste? Her gir vi deg en enkel forklaring.

14.8.2024
| Av
Dan Endre Bigset
En dame som studerer sin nye nettside.

For å få lansert sin egen nettside, trenger man et domene, webhotell og en e-postadresse. Alle disse elementene henger sammen, og ofte er man best tjent med å handle alt hos en og samme leverandør. Eksempler på leverandører vi selv bruker er Webhuset, Domeneshop og GoDaddy.

Domene

Først og fremst må man kjøpe domenet man ønsker å bruke for bedriften. Det finnes utallige kampanjer som kan gi deg domenet gratis det første året, bare man leter litt. Deretter varierer prisene basert på hvilket type domene man ønsker seg. Det er mange alternativer, men de mest vanlige typene er .com, .no eller .io. Uavhengig av hva man lander på, kommer man seg vanligvis unna med å betale et par hundrelapper i året.

Webhotell

Etter at man har anskaffet seg et domene, må man leie et webhotell. Det er her nettsiden lagres og gjøres tilgjengelig. Prisene varierer også her mtp. ønsket lagringsplass, hvor serverne er lokalisert, og hvor rask forbindelse man trenger. Men, for en standard bedriftsnettside kan man regne med utgifter på rundt 1 000 kroner i året.

E-post

E-post får man som regel tilbud om når man kjøper domene, eller leier et webhotell. Prisene varierer med tanke på hvor mye e-post du mottar og lagrer, men regner man med rundt 1 000 kroner i året her også, er man godt innafor. Vi anbefaler ofte våre kunder å skaffe en profesjonell Google-konto med tilknyttet e-post. Dette het tidligere GSuite, men har nå endret navn til Google Workspace. En slik konto betaler man rundt 60 kroner i måneden for, men det mener vi det er verdt.

Lage nettsiden

Den største forskjellen på pris finner man ofte om man velger å designe nettsiden fra “scratch”, eller om man velger å bruke en template-basert nettside. Man sitter sjeldent lenger å koder nettsiden fra bunnen av, da det finnes gode såkalte “no-code” verktøy som kan hjelpe deg godt på vei - uten at det går ut over kvaliteten på nettsiden, hastighet, eller SEO-score forøvrig. Wordpress og Webflow er noen av de mest brukte i dag, men man finner også enklere varianter som Wix og Squarespace. Hos Bigz lager vi alle nettsider til våre kunder i Webflow, og kan anbefale dette verktøyet på det varmeste.

Deretter handler det om innholdet. Hvem skal produsere teksten, trenger man å få tatt nye bilder, og hvor mange sider trenger man for å få frem budskapet? Dårlig tekst og bilder av lav kvalitet kan virke ødeleggende for bedriften, og lar kunden sitte igjen med et dårlig førsteinntrykk. Klarer man selv å produsere tekst og bilder av høy kvalitet, kan man spare en god del her.

Stort sett handler prisen på nettsider om hvor lang tid det tar å få produsert og tilpasset alle sider til ulike enheter og skjermstørrelser. Med en template-basert nettside slipper man unna mye av denne jobben, og regnestykket handler i mye større grad om hvor lang tid man bruker på å legge inn informasjon og tredjeparts programvarer: Google Analytics, personvern-systemer osv.

Dersom man outsourcer jobben med å skrive tekst, lage grafikk og finne / ta bilder til nettsiden, går prisen opp deretter. Derfor kan en nettside koste alt fra ti til flere hundre tusen kroner. Man kan se på prosjektet litt som å bygge et hus: det er rimeligere å kjøpe et standardisert rekkehus enn en arkitekttegnet enebolig.

Bygge nettsiden selv

Dersom man ønsker å sette opp en helt enkel nettside, kan man gjøre det nesten helt gratis selv. Da bør du ta en titt på nettsidebyggere som Squarespace og Wix. Disse systemene er “drag and drop”-verktøy med en relativt lav læringskurve. Prisen på disse verktøyene ligger på rundt 2 000 kroner i året, med de helt grunnleggende funksjonene. 

Å sette opp sin egen nettside vil alltid være tidkrevende, og resultatet blir gjerne ikke like bra som en hadde tenkt. Det er også viktig å ta med i beregningen hvor verdifulle egne timer er i forhold til å kjøpe et ferdig produkt. I tillegg må man også ta inn over seg hvor viktig nettsiden er for bedriften. Hjemmesiden kan være fundamentet til bedriftens merkevare, og er ofte det første møtet en ny, potensiell kunde har med din bedrift.

Teknologier og digitale verktøy vi bruker og anbefaler