Fagblogg

Flere salg på nettbutikken? 11 enkle grep for å forbedre din forside.

Hvordan bør man egentlig strukturere forsiden til nettbutikken? Generelle grep for å øke antall konverterende kunder.

16.8.2024
| Av
Kristoffer Aalhus
Eksempelbilde av noen som sliter med nettbutikken sin.

“Mobile first”-prinsippet

I de siste årene har det skjedd et hamskifte innen hvordan folk handler på nett, og i dag er det ikke uvanlig at vi ser over 80% av trafikken til en nettbutikk kommer via mobil. Derfor bør man tilrettelegge for at personer som ser på din nettbutikk via mobil får en god, solid opplevelse.

Fordel-seksjon i toppen

Ved å vise frem hvilke fordeler man tilbyr, kan man oppnå god effekt. Tilbyr man f.eks. kort leveringstid, gratis frakt eller andre goder som skiller din nettbutikk fra konkurrentene, bør man få dette opp og frem. En enkel måte å fremvise slike goder, er med et banner eller linjeseksjon på toppen av forsiden.

Oversiktlige kategorier

Uten oversiktlige og logiske produktkategorier forsvinner kundene dine fort. Er det noe som kan misforståes, så vil noen gjøre akkurat det. Potensielle kunder er utålmodige, og ønsker å finne frem til riktig underside / produkt så fort som mulig.

Kampanjeseksjon

Øverst på forsiden bør man dedikere plass til å vise frem ulike kampanjer og tilbud man kjører. Har man flere kampanjer gående, kan det være en god idé å opprette en karusell som viser frem de ulike tilbudene rullerende.

Produktvisning

Det kan være bra å vise frem produkter allerede på forsiden, men disse bør helst være av produkter man selger en del av. Et alternativ er å opprette en seksjon for “mest solgte produkter” eller lignende, da eksponering av slike produkter i seg selv fører til mersalg.

Bilder & oppløsning

Et gjentagende problem er at bildematerialet til nettbutikker er kornete, kroppet feil, eller har veldig forskjellige stilarter. Bilder av både kampanjer og produkter være av topp kvalitet. Deretter bør man fokusere på å få fremvist produktene på en mest mulig uniform måte som harmonerer med den øvrige stilen og merkevaren til nettbutikken. Et enkelt grep man kan ta er å bruke enkle produktbilder med hvit bakgrunn. Da er i grunn mye gjort.

Social proof

Det å vise frem at man har tidligere, fornøyde kunder kan gi din nettbutikk en ekstra boost. Med gode anmeldelser fra f. eks. Trustpilot, Facebook eller Google kan man bygge tillt raskt og effektivt. Spesielt viktig er “social proof” for å konvertere nye kunder, som ikke tidligere har erfaring med å kjøpe fra deg.

Hold siden levende

Bytt gjerne kampanjebannere og produkter på forsiden ofte, da dette gjør netbutikken din mer interessant for kunder å ta en titt innom igjen. Plutselig finner de kanskje noe nytt og interessant?

Vekk med rot og unødvendig støy

Tidvis ser vi at nettbutikker har elementer som gjentas på samme side. Hold det kort, ikke gjenta deg selv, og sørg for at alle elementer på nettsiden skaper verdi for deg og kunden. Da blir det enklere for sluttkunde å bruke nettbutikken, og man fremstår samtidig mer seriøs.

Analyse av data

Nettbutikker sitter ofte på enorme, uutnyttede mengder data. Her kan det gjemme seg nyttig informasjon som kan hjelpe din nettbutikk med å ta det neste steget. Med et godt overblikk finner man fort ut av hvor man bør legge innsatsen. Har man mange besøkende til nettbutikken, men likevel en lav konverteringsgrad? Eller dropper kanskje sluttbruker av et annet sted i kundereisen? Med riktig analyse kan man lære en hel masse, og datagrunnlaget blir til slutt et uvurderlig verktøy for å forbedre kjøpsopplevelsen til dine kunder. Start med enkle hypoteser, lag en plan, test, evaluer og repeter.

Konkurrentanalyse

Hver enkelt nettbutikk befinner seg i ulike markedssituasjoner, med ulike målgrupper og konkurranse. Ofte er det vanskelig å vite hvor “listen ligger” for å være den foretrukne leverandøren til ditt markedssegment.

Det kan lønne seg å ta et blikk på hva konkurrentene dine gjør for å få en benchmark på hvor man bør være. Det er ikke alltid bare prisen på produktet som bestemmer hvem i en konkurransesituasjon som får salget, men like ofte helheten: Brukeropplevelsen til nettbutikk, merkevare, tilgjengelige betalingsløsninger, tilbakemeldinger fra fornøyde kunder, osv.

Uansett hvilke grep du foretar deg, er det viktig å ikke prøve å finne opp hjulet på nytt. Ta inspirasjon fra de som allerede gjør det bra. Det er en grunn til at melk er lengst inne i matbutikken, og snopet rett før kassen - fordi det fører til økt salg.

Teknologier og digitale verktøy vi bruker og anbefaler