Fagblogg

Digital markedsføring - hva handler det om egentlig?

Lurer du på hva digital markedsføring er? Vurdert å kanskje bruke det til din bedrift? Og hva koster det egentlig?

14.8.2024
| Av
Dan Endre Bigset
En mann som studerer sin digitale markedsføringsstrategi.

Hva er digital markedsføring?

Digital markedsføring er et samlebegrep for all markedsføring som foregår på elektroniske enheter. Markedsføringen foregår på nett med bruk av søkemotorer, sosiale medier, e-post, og reklamebanner. Google Ads og Facebook Ads er nok de vanligste eksemplene, og står som nåtidens største kanaler for digital annonsering.

Med digital markedsføring har man tilgang til store mengder data, noe som gjør markedsføringen både effektiv og målbar.  Dette gjør det enkelt å identifisere potensielle kunder, guide disse gjennom salgstrakten, samtidig som en sporer resultatene man oppnår. Digital markedsføring handler altså ikke bare om salg, men gir også informasjon om hva som funker i din konkurransesituasjon, og hva som bør endres.

Hvorfor digital markedsføring?

Med digital markedsføring når man ønsket målgruppe til riktig tid, og kampanjene kan spisses slik at de treffer akkurat der kunden er i kundereisen. Hele tiden kan man optimalisere kampanjene, slå de av og på, og virkelig få mest mulig verdi ut av budsjettet. Ifølge Ipsos har 82% av Norges befolkning en Facebook-profil, og 65% bruker Facebook én eller flere ganger om dagen. Det vil si at man sannsynligvis kan nå ønsket målgruppe - uavhengig av hva man selger. Med riktig bruk av digital markedsføring er det mulig for en liten bedrift å bli konkurransedyktig med de større, tradisjonelle selskapene.

Hva koster digital markedsføring?

Tidligere har det vært veldig rimelig å annonsere på nett, og man kunne raskt sette sammen kampanjer som gikk av seg selv. Men, de siste årene har konkurransen økt betraktelig, og prisen på digitale annonser har økt deretter.

Eksempel

Dersom man i skrivende stund hadde søkt “Elektriker i Bergen” på Google, ville prisen for å bli vist øverst ligget på rundt 80 kr per klikk. Det vil si at dersom 10 stykker søker og klikker på annonsen daglig, vil annonsegebyret man betaler til Google ligge på 24 000 kr i måneden. Slike summer blir fort uhåndterlig for mindre selskaper, spesielt hvis noe ikke fungerer som det skal. Derfor må man lage kvalitetsannonser som treffer de riktige kundene, med de rette søkeordene, og kontinuerlig jobbe med kampanjene. Ellers kaster man rett og slett penger ut av vinduet.

Med en profesjonell digital markedsfører kan man både redusere annonsekostnadene og øke konverteringen av ditt produkt eller tjeneste.

Teknologier og digitale verktøy vi bruker og anbefaler